Interzijn, Boeddhistische oefening
Door Ella Stevens
7 augustus 22
Thich nath Han
Oefening in het interbeing – het inter-zijn met behulp van de zes elementen.
Door deze beoefening word je bewust dat de zes elementen in het menselijk organisme maar ook in het universum aanwezig zijn.
Aarde is stevigheid, vastigheid, vormkracht.
Water is een vloeibare stromende vorm.
Vuur is warmte, hitte energie vrijgevende.
Lucht is beweging, vervoerder van informatie.
Ruimte is aanwezig in de breedste en kleinste maatstaaf
Bewustzijn is samen met ruimte het framewerk en de natuur van de vorige vier elementen.
Als we inademen zien we de aarde in ons lichaam en als we uitademen
Herkennen we het aarde element en glimlachen we ernaar.
Aarde is de moeder die ons scheppingskracht geeft en die de oermoeder is in ieder van ons. We zijn één met onze moeder en de moeders voor haar, en we zijn één met de aarde.
Ieder moment nemen we moeder aarde tot ons. Zoals bijvoorbeeld de groente die we eten of de sappen die we drinken.
Tijdens de beoefening kunnen we deze beelden van de aarde op ons in laten werken.
Als we mediteren op het water in ons dan herkennen we het water in ons bloed, slijm en uitscheidingsvocht in ons. We bestaan voor meer dan 70% uit water. We herkennen ook het element water om ons heen. De rivieren, de regen, het grondwater maar ook het spiegelende en transformerende vermogen van het water.
Als we mediteren op het element vuur in ons dan herkennen we het verteringvermogen om voedsel te verbranden en om te zetten in energie en voedingsstoffen. Ook het vrij maken van lichaamswarmte of het oplaaien van je passie. Het element vuur diep in de aarde en natuurlijk de zon die het licht doet schijnen en warmte geeft.
We kunnen ook het element lucht en ruimte in ons lichaam gewaarworden.
Bij het dieper observeren zal je zien dat alle elementen verbonden zijn met elkaar.
Bijvoorbeeld de lucht wordt gezuiverd door de bossen. Het bos heeft weer lucht nodig om chlorofyl aan te maken. De plantenwereld heeft ook aarde water en zon nodig om te kunnen groeien.
Noch ruimte noch vaste materie kan bestaan zonder elkaar. Er is ruimte nodig om vanuit bewustzijn vaste materie te scheppen.
Iedere vorm is ontstaan vanuit ruimte en bewustzijn. Deze Sutra leert ons dat vorm ook bewustzijn is en bewustzijn leeft ook in iedere cel van ons lichaam.
Bewustzijn houdt het lichaam bijeen en het lichaam het bewustzijn.
Als we mediteren op de zes elementen buiten ons lichaam kan je herkennen dat deze elementen ook deel uitmaken van het universum en uiteindelijk kan je zien dat wij en het universum één zijn.
Het ontstaan en het vergaan van het lichaam voegt niks aan het universum toe of haalt er niks vanaf.
De zon is net zo belangrijk voor ons lichaam als ons hart.
Het bos is net zo belangrijk voor ons lichaam als onze longen.
Ons lichaam heeft de rivier net zo hard nodig als ons bloed.
Als je hier dieper naar kijkt of mediteert zal je merken dat de grenzen tussen ik en het niet-ik vervallen en zo ook over het proces van geboorte en dood, zijn en niet-zijn en uiteindelijk alle angst op te lossen.
Door het inter-zijn wordt de ene al en al is aanwezig in het ene.
Zoals het aarde element ook het water, vuur, lucht, ruimte en bewustzijn in zich heeft kan het aarde element gezien worden als het universum zelf.
In de Boeddhistische beoefening heet deze training “het binnen gaan van het geheel”.
Deze Sutra word op deze manier doorgegeven in de traditie van Thich Nath Han.